Hvilken Gud?
Sebastian
Udgivet d. 09-01 2017
Sebastian

Hvilken Gud?

Nogle mennesker finder det umoderne og uselvstændigt, at skulle lade en bog bestemme, hvordan man skal tro om Gud. Men forestil dig, at Gud er virkelig, og Han ønsker kontakt med alle mennesker til alle tider. Hvad ville være det smarteste at gøre, så alle kunne lære ham at kende? Hvis det var i vores tid, kunne han vel lave en app eller en hjemmeside, men det ville bare være en meget begrænset målgruppe, selv i den tid vi lever i lige nu! Så Gud har altså givet os en bog, hvilket er rigtig smart, for den har vi nu haft i rigtig mange år, og det er blevet den mest læste bog i verden!

”Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed” Paulus i Bibelen i 2. Timotheusbrev kap. 3, vers 16.

Så Bibelen er altså Guds ord til os om Gud, mennesket, livet, frelsen, relationer, etik og meget mere. Så når vi skal finde svar på disse ting, er det vigtigt, at vi først og fremmest søger Gud og finder ud af, hvad Han mener. For hvem kan bedre give os svar på de spørgsmål, end Ham som har skabt os?

I Gamle Testamente er jøderne det folk, som Gud demonstrer sin magt hos, så de andre folk kan se, hvor stor Gud er. På et tidspunkt laver de en guldkalv og siger så: ”Her er din Gud, Israel, som førte dig op fra Egypten.” (2. Mosebog kap. 32 – læs evt. hele passagen) Og konsekvensen over denne synd, er meget stor! Men hvorfor bliver Gud vred? De taler om den Gud, der tidligere har hjulpet dem. Men deres synd er, at de siger noget andet om Gud, end det, de er blevet undervist om. Nu siger de, at Gud er en guldkalv, som de selv har lavet.

I Danmark har vi også et alvorligt problem på dette område! Mange laver også om på Gud ved selv at forestille sig, hvem Gud er, så Han er lidt mere, som vi gerne vil have Ham til at være. Det er en fare, som alle mennesker står i, og det er en fare, som jeg selv må overveje ind i mit eget liv igen og igen. Derfor er det vigtigt, at vi læser i Bibelen, så det er Guds ord, der former vores billede af, hvem, Gud er. Og i den forbindelse vil jeg gerne udfordre dig til, at begynde at læse, bare en lille passage, i Bibelen hver dag. Der igennem vil Gud tale til dig og vise dig, hvem Han er.

Til dig, der har brug for mere videnskabelige facts om Bibelens troværdighed og autoritet, vil jeg anbefale denne undervisning med netop den titel: