Har du flettet ægte julehjerter?
Mathias
Udgivet d. 18-12 2019
Mathias

Har du flettet ægte julehjerter?

Julesangen ”Hvad er det, der gør jul til noget særligt?” er helt klart en af mine favoritter. Men særligt en af linjerne i sangen, har flere gange fået mig til at reflektere; ”Og har du flettet ægte julehjerter?”. For jeg kan godt lide julepynt og julehjerter, men ægte julehjerter, er der tid til dem i julen?

Hvad er ægte julehjerter?

Det klassiske julehjerte som hænger på juletræet, er en gammel dansk tradition. Og faktisk blev et af de første julehjerter lavet af H.C. Andersen. De sidste 3 år har jeg fejret jul i Indien og Mellemøsten på forskellige missionsrejser. Det har givet mange spændende oplevelser, og en erfaring af hvordan jul ser ud med fremmede briller. Men vi har mange danske juletraditioner, som jeg har savnet i udlandet. En af dem er det flettede julehjerte, som jeg tror vi kun kender i de danske stuer.

Men ægte julehjerter for mig, er relationer. Et venskab som bliver flettet over tid. For mig er hjertet ikke kun et symbol for kærligheden i et romantisk forhold, men også for kære familiemedlemmer og gode trofaste venner. Og selvom mange film og reklamer giver stor værdi til penge og materielle ting, så mener jeg at dybe og ægte relationer, har en langt større værdi. Og det er disse relationer, disse ægte julehjerter, hvor det er så vigtigt at huske, hvor værdifulde de er.

Er der tid til at flette relationelle julehjerter i den travle juletid?

Ja, vi kan godt blive enige om at der er nok at se til i juletiden. Købe julegaver, pynte op, julefrokoster osv. osv. Men det er vigtigt at huske de vigtige prioriteringer, særligt når vi har travlt og føler os stressede. Så selvom der er mange forberedelser og forpligtelser, så tror jeg, det er så vigtigt for os ikke at glemme hinanden i travlheden. At der stadig er tid til at snakke, grine og opmuntre hinanden. For hvis vi ikke har tid til hinanden, mener jeg vi bør kigge nærmere på vores prioriteringer. Lad os huske at se hinanden i øjnene, lytte til hinanden, give et knus og være klar til at tilgive hinanden, så vi ikke lader misforståelser og konflikter komme imellem os.

Julens er Jesu fødselsdag, og faktisk tror jeg, at gode relationer med vores medmennesker er et af de højeste ønsker på ønskelisten til Jesu fødselsdag! Jeg tror at Jesus ønsker du har gode, ærlige og ægte relationer med dine forældre, dine søskende, dine naboer og venner. For Gud er en relationel Gud, der skabte os til at have gode relationer med hinanden. Så Jeg synes ikke kun, at du skal tage dig god tid til dine relationer, fordi det er hyggeligt, sjovt og rigtig godt for dig. Men også som en julegave og fødselsdagsgave til Jesus! (Hvis du gerne vil se hvor i Bibelen det taler om at Gud gerne vil have at vi har gode relationer med hinanden, se da henvisninger i bunden)

Det vigtigste arbejde, med dit eget julehjerte.

Ja det er vigtigt at tage god tid til dine relationelle julehjerter. Men det allervigtigste, og det højeste ønske på Jesu ønskeliste, er at du kender Jesus som din bedste ven. Og ligesom hjertet skal flettes sammes, nærmest som et puslespil der passer sammen. På samme måde tror jeg at vi er skabt til at leve i en relation med Jesus. Gud skabte os, til at leve i en relation med ham. Så ligesom kun den ene halvdel af et julehjerte alene er kedeligt, eller et puslespil uden de sidste brikker føles tomt, på samme måde tror jeg ikke at vi kan leve vores liv til det fulde, før vi lever i en relation med Gud.

Så jeg håber at du får en dejlig, varm og hyggelig tid denne jul! Men særligt håber jeg også at når du ser de flotte julehjerter hænge, at du vil huske at tage dig tid til dine relationelle julehjerter og mest vigtigt, at dit eget julehjerte må flettes i en relation med Gud.

God jul!

Bibelvers om at Jesus gerne vil have at vi har gode relationer med hinanden:

På et tidspunkt ville nogle religiøse mænd på Jesu tid udfordre ham med et spørgsmål, så de spurgte ham hvilken af Guds bud der var det vigtigste. Da svarede Gud hvad der er de 2 vigtigste bud i Matthæusevangeliet Kapitel 22: Vers 34-40

”Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«”

Jesus sagde følgende om at vi skal elske vores fjender i Matthæusevangeliet Kapitel 5: vers 43-48:

”I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender, og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!”

Da Gud havde skabt det meste af hele verden, havde han kun skabt Adam, men ikke Eva. Indtil da havde Gud sagt om mange af de ting han havde skabt at det var godt. Men da, før Gud skabte Eva, konkluderede han i Første Mosebog Kapitel 2: Vers 18:

”Gud Herren sagde: »Det er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe en hjælper, der svarer til ham. «”

Apostlen Paulus forklarede hvordan vi lever efter Guds vilje i Romerbrevet Kapitel 12: Vers 16-18:

”Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer.”

Julesangen: "Hvad er det der gør jul til noget særligt"