En skelsættende begivenhed
Søren
Udgivet d. 11-12 2019
Søren

En skelsættende begivenhed

Når vi tænker på julen, er der et spørgsmål, der presser sig på, måske mere end nogen andre spørgsmål om julen, nemlig spørgsmålet om, hvad der gør julens begivenhed til en så skelsættende begivenhed, at vores tidsregning sættes efter et barns fødsel for godt to tusinde år siden.
Man taler om tidsregningen før Kristi fødsel og efter Kristi fødsel. At vi i dag oftere bruger benævnelsen før og efter vore tidsregning, ændrer ikke ved det faktum, at vor tidsregning er sat efter Kristi fødsel. 

Mange store verdensbegivenheder og store personligheder har levet gennem tiderne, men ingen har formået at sætte et aftryk, så man satte en tidsregning efter deres fødsel. Man kommer ikke udenom spørgsmålet om, hvad der gør Jesus til noget SÅ specielt?

For at forstå det, må vi se på det budskab fra himmelen, der fulgte i forbindelse med Jesu fødsel, ”for jer er der i dag født en frelser”. I kølvandet på det vil den spontane reaktion for mange være: Jeg har ikke brug for en frelser. Hvad skal jeg bruge ham til?

Bibelen taler klart om et liv efter døden og taler om menneskelivet som evigt. En helt vild skræmmende tanke, men ikke desto mindre den virkelighed Bibelen omtaler.

Forestil dig en Himmel, hvor alt er godt, ingen ondskab af nogen art, ingen sygdom, ingen had, ingen forurening, absolut ingen nød af nogen menneskelig eller anden art.

Kravet for at kunne komme ind til den herlighed, var at jeg selv var fejlfri uden nogen som helst forkerte ord, handlinger og tanker. Ingen ville kunne gøre sig fortjent til en sådan herlighed. Menneskeheden har brug for en, der vil kunne leve helt i overensstemmelse med det der er Guds vilje, og gøre det for mig. Men ikke nok med det, en som også var parat til at lide straffen for alt det jeg har gjort forkert, så jeg en dag har muligheden for at stå fuldstændig ren, pga noget en anden har gjort for mig.

Vedgår at det er en fuldstændig irrationel beskrivelse, men ikke desto mindre er det essensen i julens indhold.

Jesus, der blev født julenat var Guds søn og netop han blev verdens frelser. Det er udtrykt sådan i et vers fra bibelen:

Så højt elskede Gud verden, at han sendte sin søn til verden, for at enhver, der tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.