Det er lige meget, hvordan kristne lever, for de kan altid få tilgivelse – eller hvad?
Katrine
Udgivet d. 04-11 2021
Katrine

Det er lige meget, hvordan kristne lever, for de kan altid få tilgivelse – eller hvad?

I kristendommen er det lidt lige meget, hvad man gør, for man kan altid få tilgivelse, fordi Jesus er død på korset. 

Den tankegang har jeg nogle gange mødt.

Men det er ikke rigtigt. 

Vi kan ikke gøre os selv perfekte ved at følge bestemte regler eller leve på en bestemt måde og derigennem opnå, det som biblen kalder ”frelse”. Kun ved troen på Jesus kan vi frelses. [Læs mere om dette i første blogindlæg i serien Hvordan bliver man kristen 1.]

Men derfor er det ikke lige meget, hvordan vi lever. 

Man kan ikke både være på vej til Rødby og Helsingør

Når Jesus i biblen kalder mennesker til at følge ham, kalder han dem også til at “vende om”. 

At blive kristen kan sammenlignes med at dreje ind på en ny vej. Det er en vej, hvor man følges med Jesus. Og det er en vej, som ender i den fuldkomne verden, som Gud en dag skaber (læs mere her).

Når jeg vælger at følges med Jesus, kan jeg ikke samtidig insistere på, at jeg selv vil bestemme alt, og at jeg aldrig vil gå på kompromis med mine præferencer. Mange af mine interesser og præferencer kan fint harmonere med at følges med Jesus, han har jo selv skabt mig med min personlige og mange af mine drømme, talenter og længsler. Men jeg vil aldrig kunne følge alle mine egne præferencer 100 pct., når jeg følges med Jesus. For ikke alt i mig er godt, og derfor er heller ikke alle mine idéer, visioner og præferencer til bedste for mig selv og andre. Jeg har meget godt og værdifuldt i mig, men er også en synder. Og Jesus ønsker at forvandle mig gennem livet, så jeg kommer tættere på ham, på Guds kærlighed og ender mit liv med at følges med ham ind i himlen.

Man kan kalde den ene vej ”Jesus-vejen” og den anden ”min egen vej”. Og jeg kan ikke være på vej i to retninger på samme tid.

Det er samme princip, når jeg på motorvejen ikke både kan være på vej til Rødby og til Helsingør.

Selvom det at være kristen måske ofte omtales i vores samfund som et ”add-on”, at du kan få Gud, noget mening og spiritualitet oveni hatten som en ekstra feature i dit liv, så har det at blive kristen også omkostninger, noget vi må slippe - og noget vi må gribe!

Jesus taler selv ret klart om, at der er omkostninger ved at følge ham:

“De, der ønsker at være mine disciple, skal lægge alt deres eget til side og følge mig, også selv om det koster livet. De, der klamrer sig til det jordiske liv, vil miste det himmelske. Men de, der mister livet, fordi de holder fast ved mig og mit budskab, vil få det evige liv. Hvad gavner det et menneske at vinde hele verden, hvis sjælen går fortabt. Findes der noget, der er mere værd end et menneskes sjæl?” (Markusevangeliet 8:34-37). (Markusevangeliet 8:34-37).

Betal 1000 kr. og få 5 millioner

Biblen fortæller, at når jeg møder Jesus og opdager, at han er den jeg har brug for, er det lidt ligesom en mand, der finder en stor skat i en mark. Manden sælger derfor alt, hvad han ejer for at købe marken. Læs Matthæusevangeliet 13, vers 44 her.

Det giver jo ret god mening. For skatten er uden tvivl langt mere værd end “alt hvad han ejer”. Det svarer måske til at betale 1000 kr. og få 5 millioner. 

Når jeg vælger at sige ja til Jesus og følges med ham, så er nogle ting, jeg må ”sælge” – der er nogle ting, jeg må give slip på. Samtidig er der noget jeg må ”købe ind på”, nemlig et liv med Gud i centrum, i kærlighed til andre mennesker, med andre ord, et liv hvor jeg følges med Jesus.

Det er forskelligt fra person til person, hvad Gud kalder os til at give slip på eller vende om fra for at leve med ham. Men der er altid en ”pris”. 

De gode nyheder er, at det vi får ved at give slip på noget i vores liv, er så ufatteligt mange gange større end det, vi giver afkald på.

Prisen er mindre end skatten.

Man kan sammenligne det med, at du får tilbudt gratis billetter til en drømmekoncert, men for at tage med til koncerten, må du melde afbud til en familiefest. Der er en omkostning, et afkald. Men det, som du ”vinder” er langt bedre.

Det samme oplever jeg som kristen. For, når jeg vælger at tro på og følges med Jesus får jeg, f.eks.:

  • Tilgivelse for alt det jeg gør forkert.
  • Den almægtige Gud til min far. Han kalder mig sit elskede barn.
  • Guds løfte om altid at være med mig, hvad end jeg går igennem.
  • En dyb fred, som intet i denne her verden kan give mig.
  • Et fast holdepunkt i en omskiftelig verden.
  • Friheden ved ikke selv at være i centrum for mit liv – at være en del af noget større end mig selv.
  • En familie af kristne brødre og søstre her i Danmark og i hele verden.
  • En dybere mening med mit liv, som så mange bruger årevis på at lede efter og måske aldrig finder.
  • At jeg kommer i mit rette element, det, som jeg er skabt til.
  • Et håb om et liv efter døden, og et løfte om at jeg ikke skal frygte døden, fordi Jesus vil være med mig, når jeg skal herfra.

Når jeg tænker på det, så ser jeg, at prisen er forsvindende lille i forhold til alt det, jeg får!

Mange kristne i f.eks. Mellemøsten, Nordkorea og Kina har gjort regnestykket op og besluttet, at de er villige til at betale en pris i det her liv for en evighed med Gud på en ny og fantastisk jord. Derfor bliver mange af dem fængslet, tortureret og endda dræbt. Men prisen er for dem alligevel værd at betale i sammenligning med den skat, de får, ved at tro på og følge Jesus. 

Sort arbejde og en ny vej

For os her i Danmark vil det næppe være vores liv, vi sætter på spil ved at være kristne. Men det at “sætte sit liv til side”, at vende om fra vores egen vej og dreje ind på Jesus-vejen, kan betyde, at der er nogle ting, vi må vælge fra.

Et eksempel på dette kan være at have sex med min kæreste, selvom vi ikke er gift. 

Gud har skabt ægteskabet som en fantastisk gave, men også som en hellig pagt, der reflekterer hans egen pagt med sit folk, og derfor skal den æres som noget helt særligt. Det betyder bl.a. at Gud har knyttet nogle velsignelser til ægteskabet, bl.a. at blive forenet fysisk gennem sex. Derfor er der noget, jeg som kristen må vælge fra: at have sex med min kæreste for i stedet at ære Guds ordning for ægteskabet, som han har velsignet.

Et andet eksempel kan være at jeg får lavet sort arbejde eller selv arbejder sort for at undgå at betale skat. Men Gud siger, at vi som hovedregel skal holde loven i det land, hvor vi lever, og ikke tage noget, der ikke tilkommer os, hvilket betyder, at jeg som kristen skal betale skat. Derfor må jeg droppe det sorte arbejde, når jeg vælger at følge Jesus.

Ligeledes kalder Gud mig til at dele min tid og mine penge med andre i stedet for at bruge det hele på mig selv.

Perfektion kræves ikke

Det handler ikke om at leve perfekt, eller om at ”være bedre end de andre” og se ned på dem, der lever anderledes.

Vi handler alle sammen forkert. Det gør jeg, og det gør alle kristne. Det må vi igen og igen bede om tilgivelse for, og det er en helt naturlig del af at være kristen og følge Jesus. Kravet for at følge Jesus er ikke et perfekt liv. Det liv har Jesus levet for os. Vi kan kun blive frelst ved at tro på ham. Intet vi gør kan lægge til eller trække fra det, som han har gjort.

Men der er forskel på at sige ja til Jesus og kæmpe for at leve et liv, hvor du følger ham og så at sige ja til Jesus, men stadig insistere på at gå “din egen vej”. 

Reformatoren Martin Luther illustrerede dette med et kendt citat:

”Du kan ikke hindre fuglene i at flyve over dit hoved, men du kan hindre dem i at bygge rede i dit hår.”

Med det mener han, at synd, f.eks. egoisme, grådighed, ligegyldighed mm., vil være til stede i alle menneskeliv, fordi vi ikke er perfekte og fordi vi lever i en brudt verden. Og det afskærer os ikke fra at være kristne og leve med Jesus. Han kom jo netop til syndere. Men vi kan kæmpe for ikke at ”invitere” synden ind og give den gode vækstbetingelser – at ”bygge rede” til vores egoisme, grådighed og ligegyldighed. I stedet skal vi kæmpe imod og tage vores forholdsregler for at synden ikke trives. Det kræver Jesus faktisk af os.

Prisen kan være hård at betale

Det er vigtigt for mig at sige, at jeg godt ved, at prisen kan være hård at betale. Rigtig hård. Jeg ved, at der kan være en langt højere pris end at give afkald på at sove med sin kæreste eller droppe at betale fuld pris i stedet for at få lavet sort arbejde.

Prisen kan være, at din familie ikke vil ses med dig, fordi du vælger at følges med Jesus, eller at de hænger dig ud for at være ”hellig” eller ”fundamentalist”. Det kan være, at der er en seksuel længsel, som du ikke kan udleve, og at du derfor oplever smerten ved at afstå fra sex og intimitet, som i vores samfund ophøjes til noget af det vigtigste i livet.

Det kan være, at du oplever social eksklusion.

Jeg ønsker på ingen måde at negligere det afkald eller de tab, der kan være forbundet med at dreje væk fra din egen vej og følges med Jesus. 

Men jeg håber virkelig, at du vil overveje: er det vigtigst for dig at beholde de ting i det her liv, der varer ca. 80 år, og så leve adskilt fra den Gud, der elsker dig, kender dig og ønsker mere end noget andet at være sammen med dig i evighed? Eller giver det i virkeligheden bedre mening at sige farvel til de ting, Jesus kalder dig til at slippe og i stedet gribe de gaver, som han ønsker at give dig i dette liv og et evigt liv det sted, hvor han har lovet, at vi vil føle os mere hjemme end noget andet sted, hvor der ikke er sorg, smerte og død, og hvor Gud ønsker at overøse dig med kærlighed, skønhed og en dyb fred og tilfredsstillelse af alle længsler?

Kom til Jesus som du er

Jeg ved godt, at det ikke er en enkel beslutning. Det ved Jesus også. Her vil jeg minde om, at du altid kan komme til Jesus - også med dine frustrationer og forvirring. Du kan fortælle ham, hvordan du har det. Og du skal ikke leve perfekt eller fikse dig selv, før du kan komme til ham. Du kan stoppe med at læse denne blog lige nu og fortælle Jesus, hvad du står i. “Kom til mig alle I, som er trætte og tynget ned af byrder – og jeg vil give jer hvile,” siger han i Matthæusevangeliet kapitel 11 vers 28.

"Kom til mig alle I, som er trætte og tynget ned af byrder - og jeg vil give jer hvile"
- Jesus, Matthæusevangeliet kap. 11, vers 28

Det kan også være, du har brug for at få en ufordømmende, uforpligtende snak med en præst eller en erfaren kristen. 

Hvis du ønsker dette, er du velkommen til at kontakte os på Jesusbloggen, så vil vi gerne hjælpe dig med at finde en, du kan tale med.

Kærligheden selv kalder

Og husk så, at det ikke er en ondskabsfuld hersker, der siger: kom og følg mig og betal den pris, det medfører.

Det er Kærligheden selv, der kalder.

Det er den Gud, der har skabt dig - og som kender dig bedre end dig selv, og ved, hvad der er bedst for dig.

 

Det er den Gud, der elsker dig med en evig kærlighed og som gav sin egen søn for at du kunne få evigt liv.

 

Det er den Gud, hvis hjerte bliver knust, når du går din egen vej, fordi han så brændende ønsker at være sammen med dig og give dig ALT, hvad du har brug for.

Ja, der er en ventetid i dette liv, hvor tingene kan være svære. Men tro mig, det ER det værd at give slip på nogle af de vaner, længsler og den livsstil, som virker så vigtig lige nu - for skatten er så meget større!

Det er en kamp. Men Jesus ønsker at være med dig i den kamp.

Han blev selv fristet til at gå sin egen vej og ikke Guds vej. Så han ved, hvordan det er, når det trækker allermest at gå den vej, som du selv vil gå, eller som din kæreste, dine kolleger, samfundet eller din familie synes, du skal gå. 

“Fordi han selv måtte igennem prøvelser og lidelser, er han i stand til at hjælpe dem, der står midt i prøvelserne” står der i Hebræerbrevet kapitel 2 vers 18.

Tak fordi du læste med. Måske har bloggen vækket din nysgerrighed. Måske har den gjort dig vred eller provokeret. Uanset hvad, så er du velkommen til at kontakte os på Jesusbloggen, hvis du har lyst til at dele dine tanker med os eller komme i kontakt med en præst eller en erfaren kristen - så vil vi gerne hjælpe dig videre. 

Bibelversene i bloggen er fra ’Biblen på hverdagsdansk’