Håb om et liv efter døden
Hanne
Udgivet d. 08-10 2019
Hanne

Håb om et liv efter døden

Min mand, Filip, skal snart til Berlin med min far og mine brødre ( -Jeps, jeg blev ikke inviteret med 😉). Hvis jeg spørger ham, er jeg ret sikker på, at han hurtigt vil kunne nævne de første fire-fem ting, som han glæder sig til.

Jeg er startet på en form for samtale-bibelstudie sammen med nogle andre kvinder. Som en del af den første samling skulle vi alle skrive vores livshistorie ned på forhånd, så vi kunne dele den med hinanden. Bogen, som vi bruger når vi mødes, har en række spørgsmål, som kan bruges til inspiration til, hvad troshistorien kan indeholde. Det er spørgsmål lige fra hvor man er født, særlige begivenheder i ens liv osv. Det sidste spørgsmål lyder: ”Hvad ser du mest frem til på den nye jord?”

Det spørgsmål har jeg gået og tænkt lidt over efterfølgende. Da jeg læste spørgsmålet, følte jeg egentlig, at tanker om himlen var lidt langt væk i min bevidsthed, og det gik op for mig, at jeg nok egentlig ikke ser frem til det på samme måde, som man f.eks. kan glæde sig til en anden nærtstående begivenhed, som et bryllup, en rejse til Berlin og lignende. Det, tror jeg i og for sig, er naturligt, men samtidig tror jeg også, at det er sundt at give det lidt plads i tankerne, både fordi det giver glæde og håb, men også fordi det kaster perspektiv indover det liv, jeg lever her og nu.

Hvad glæder jeg mig så til ved Den nye jord?

(Læsevejledning: Jeg har simpelthen haft lyst til at markere, understrege og kursivere samtlige ord i det følgende afsnit, fordi jeg så gerne vil have at du, der læser det, ikke bare læser upåvirket hen over det, og så scroller videre i et nyhedsfeed, men at du læser det langsomt. Prøv at fjerne klichebrillerne og stands op for hvor godt det med himlen faktisk lyder).

  • Jeg glæder mig til, at alle kroppe skal være raske uden sygdomme, uden smerter
  • Tænk at møde Jesus og se hans ubetingede kærlighed til mig, se hans sår i hænderne og siden, fra sømmene, og forstå, hvor stort et offer han bragte for mig. – alt sammen uden at Satan kan bringe tvivl og forvirring
  • I himlen skal jeg aldrig mere fristes, såre nogen og begå synd igen
  • Alle relationer vil være sunde og ukomplicerede
  • Jeg glæder mig til at være helt ubekymret, sorgløs og fri
  • Der kommer aldrig til at være en skygge, der lægger sig over nogen glæde eller lykke
  • At møde dem, som er gået foran til himlen, både mennesker, jeg har kendt her på jorden, slægtninge, jeg aldrig nåede at møde, men også bibelske personer som f.eks. dronning Esther, historiske personer og kristne, som har været forbilleder for mig selvom jeg aldrig har mødt dem
  • Der bliver en følelse af ubeskrivelig lykke, som er vedvarende. - Der kommer ikke til at være ende på glæden
  • Menneskers øjne vil udstråle glæde og fred, og der skal ikke ses smerte i dem
  • Jeg forestiller mig, at der bliver den smukkeste natur og de smukkeste solnedgange på den nye jord
  • At være udhvilet, kunne løbe uden at trættes

Listen kan blive ved og ved. Jeg vil opfordre dig til at stille dig selv det samme spørgsmål og evt. skrive svarene ned. Kom også gerne med tilføjelser på FB eller Instagram.

Til sidst et dejligt bibelvers, der taler om, hvordan vi skal have det, når vi når frem til den nye jord.

”I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde, når I kommer frem til troens mål, jeres sjæles frelse”.
- 1. Peters brev Kap 1 vers 8

Hvem kan få adgang til Himlen/Den nye jord?

Når et menneske dør, har vi mange forskellige udtryk for det F.eks. ”Nu har han fået fred”, ”han er sovet stille ind”, ”Himlen har fået endnu en stjerne” Begge min mands bedstefædre er døde her i 2019, min fars forældre døde før jeg overhovedet nåede at komme til verden. - Men jeg tror på at jeg skal møde dem igen, og for første gang.
For mig giver det en vigtig fred, og et trøstende håb at biblen taler om den nye jord. Jeg tror på at det biblen siger om det er sandt. Jeg tror på at jeg skal møde de mennesker igen, som er døde og gået før mig til den nye jord. Hvad skal der så til, for at de er kommet til himlen? Hvad skal der til, for at jeg selv kommer i himlen?

Det kræver, at hvert enkelt menneske forholder sig til om man selv kan gøre sig fortjent til at komme i himlen, eller erkender at man ikke er ren og syndfri nok til det. Hvis vi tror at vi selv kan skaffe adgang til himlen, kræver det at vi aldrig i livet har begået en eneste synd. Hvis vi erkender at vi har syndet, er der heldigvis en der kan træde i vores sted. Jesus kan gælde i vores sted. Fordi han har levet et liv fuldstændigt uden synd, har vi mulighed for at lade ham være vores stedfortræder. Han siger om sig selv at han er vejen, sandheden og livet. Han er vejen og adgangsbilletten til himlen/Den nye jord. Ikke nok med at han levede det perfekte liv, som vi aldrig selv ville kunne leve.

Han døde også for vores skyld – Men stod op fra døden igen (!). Han overvandt døden, og derfor er døden ikke et punktum for os. Vi kan få evigt liv i himlen pga. Jesu liv, hans død og opstandelse.

Bibelvers der siger noget om hvordan vi får adgang til Den nye Jord/Himlen

”Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed”
- Johannes første brev kap. 1 vers 9
”Menneskesønnen er kommet for at frelse det fortabte”
- Mattæusevangeliet kap. 18. vers 11
”Men alle dem der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn.”
- Johannesevangeliet kap 1 vers 12
”Jeg (Jesus) er opstandelsen og livet; den der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.”
- Johannesevangeliet kap. 11. vers 25-26
”For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses”
- Romerbrevet kap. 10. vers 9
”For han vil at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse”
- 2. Peters brev kap. kap vers 9
"Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved"
- Apostlenes gerninger kapitel 4 vers 12

Sange der handler om Himlen

I Can Only Imagine - MercyMe

One day - Matt Redman

Dele af blogindlægget er udgivet på tilliv.dk