Glædelig inkarnation
Lars
Udgivet d. 30-11 2018
Lars

Glædelig inkarnation

Vi har lige fået en fantastisk jule CD, som har bragt mere af Guds nærvær med sig. Den er med Chris Tomlin og hedder ”Glory in the Highest”. En er enormt god, fordi det ikke kun er julesange, men tilbedelse af Jesus. Nederst kan du høre én af sangene.

Det er vildt, at vi kan opleve Guds nærvær i dag, fordi Jesus kom til vores verden.

I år er dét, man kalder inkarnationen, blevet meget stærk for mig. Inkarnation betyder ”at blive kød”. Der står i Johannesevangeliet kap. 1:

Ordet (Jesus) blev kød og tog bolig iblandt os!

Jesus steg ned fra himlen (Joh.3:13) ledsaget af engle, som lod sig se både ved undfangelsen og ved fødslen. Guds frelsesplan blev iværksat. Himlen landede på jorden. Guds søn fik den titel, han ønskede og foretrak på jorden: Menneskesønnen!

Jesus havde en ubeskrivelig herlighed hos Faderen, før verden blev til. (Joh.17:4) Det er ikke til at forestille os, hvad han forlod. Jesus er Guds enbårne og evige Søn. Faderen og Sønnen var sammen om alt. Faderen elskede Sønnen, og Sønnen elskede Faderen. De skabte verden sammen. (Kol.1:16)

Han (Jesus) var lig med Gud, og havde ret til at fastholde den lighed.
Han gjorde dog ikke krav på sin ret, men gav afkald på sin guddomsmagt,
tog tjenerskikkelse på og blev menneske! (Fil.2:6-8)

Ingen af os har valgt at blive født. Men Jesus valgte som den eneste selv at blive født. Han havde ret til at forblive i sin stilling som Guds lige og som Guds søn i himlen.Men han valgte at lade sig føde som Menneskesøn – midt ind i en falden og syndig verden. Han ville fuldt ud identificere sig med os. Og mere end det: Han ville dø for os! Det er vildt!

At Jesus skulle lide og dø for os, var en del af hans JA til at blive født ind i vores verden. Hele planen var klarlagt fra begyndelsen. Så julen er både en inkarnations-fest og en frelses-fest!

Lad os lære visdom af de tre vise mænd: ”De faldt ned (for Jesus) og tilbad!” (Matt.2:11)